Tuesday 16 June 2015

Kemalangan Ringan ; CLAIM SOCSO

Assalamualaikum.. Alhamdulillah.. masih lagi bernafas dan diberi nafas untuk terus menjalani hari-hari yang mendatang.

Tarikh : 1/6/2015 , Ntah di mana silapnya , boleh terbabit dalam kemalangan. Nasib selamat dan masih boleh kuatkan diri untuk tidak lemah.. So , kemalangan ni telah menyebabkan motor kesayangan kite tak boleh pakai lagi..motor zaman poli tu.. dah 7 tahun bersama kite.nak buat macam mana kan..rezeki tak ado , kena redha jelah.. hurrrmmm... :( Walaupon hari ni cukup 2 minggu kemalangan itu berlaku , kesan-kesan masih ada.. teruk jugak kan kalau berjahit 4 jahitan kat kelopak mata..skin loss kat dagu dan kat bawah hidung ditampal.. sempat jugak kakitangan-kakitangan tu bercanda-canda mase proses dressing.. nak mintak upah bagai sebab dah tolong kite baikpulih keadaan.. isk3.. kite yang tengah2 sakit tu pon menyempat je mereka2 ni..haisshhh :)

So , after this , no more motorcycle , pergi kerja adik kite hantar and amik..terase macam BOS kecik besar ..hihihihiii :)tapi hasil dari kemalangan tu.. Muke Berparut..sadiss... :'( Sekarang dalam proses untuk CLAIM SOCSO sebab kemalangan tu masa kite on the way nak pergi kerjaaaaa... haisshhh -.-"

So , siapa yang terlibat dalam kemalangan , first step is ...

1. Pergi hospital ( bagi yang cedera like me ) untuk mendapatkan rawatan. Disebabkan status kemalangan , dokter isytiharkan peperangan keberehatan di WAD selama 7 jam..selame tu , harus lah berpuase ye.. no food no water.. Time ni kite dapat MC selame 7 hari dan tak diwardkan sebab kite tak mahu stay kat spital .. taknak susahkan hati mimi n papa yang nak jenguk kite nanti..so better balik rumah..ramai yang boleh menjaga n tengok2kan kite.. :)

2. Pergi Balai Polis Jenayah Trafik ye , untuk membuat report kemalangan.. mase tu cerita lah macam mana boleh berlaku. dari mana and segala-galanya dengan terperinci untuk abam2 atau kakak2 polis tu taip masok dalam report. Then , lepas siap tu.. balik laa.. hehehe :) **jangan lupe beli salinan original report ye , hanya RM2 sahaja.. selepas sehari atau 2 hari..

3. So , bagi yang mahu claim SOCSO , sediakan la dokumen-dokumen berikut :-


  • Borang - Senarai Semak Dokumen Tuntutan Faedah Hilang Upaya Sementara ( Company mesti ada , kalau tak ada boleh pergi dapatkan borang di pejabat PERKESO yang berdekatan. klik --> LAMAN WEB PERKESO
  • Sijil Cuti Sakit Asal / Salinan Sijil Cuti Sakit
  • Salinan Kad Pengenalan
  • Salinan Rekod Kedatangan / Kad Perakam Waktu(Punch Kad)-disahkan oleh majikan.
  • Laporan Polis Asal/Salinan Laporan Polis
  • Peta Lakar ( tempat mula perjalanan --> laluan yang diikuti --> tempat kemalangan -->tempat yang dituju )

So , untuk mendapatkan MEDICAL REPORT , kena pergi socso selesaikan perkara diatas untuk next step... SEKIAN.. Nanti update lagii... :)


#Anak buah asyik tanya2 je ape yang mak long die buat..nak tulis pon tak senang..hahaha :D OUT dulu la kan... :) #KEPOCHIje :P                    

sambungan yang seterusnya..Maaf baru update ..heheheee " Kemalangan Ringan ; Claim SOCSO Part 2 "


173 comments:

  1. medical report tu macam mana eh? memang kena pergi ke socso ke? or just mintak kat doktor tu jee bro??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena dapatkan format medical report dari ofis PERKESO.

      Delete
  2. Mcm mna eh,sy tak ambil mc sbb dlm pikiran sy bos sendiri yg hantar jadi dia tahu keadaan kita.. cuma ada resit pembayaran ke oleh dokter.. blh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap rekod kita akan ada di hospital.apepon saya rasa ianya akan dirujuk jugak pada pihak hospital keadaan kita. Allahualam.

      Delete
  3. betul ker utk claim socso mc kita sekurang2nya mesti 4 hari ke atas
    saya baru accident 3/8,tapi x boleh nk claim socso sbb dapat mc cuma 3 hari jerr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya kurang pasti untuk itu. tapi jika ia melibatkan kemalangan semasa kita pergi ke kerja saya rasa boleh untuk claim socso.Cuba pohon dan sediakan dokumen yang diperlukan oleh pihak SOCSO.Harap menolong la jawapan saya ni :)

      Delete
    2. boleh buat tuntutan dengan pihak perkeso puan,walaubagaimanapun seandainya MC tidak cukup 4 hari maka tiada bayaran untuk cuti sakit tersebut,walaubagaimanapun untuk bayaran bil2 perubatan perkeso akan buat bayaran dan seandainya ada cacat kekal puan boleh buat permohonan untuk tuntut cacat kekal.

      Delete
    3. Ye 4 hari baru boleh...berurusan dengan PERKESO..sebab saya tau saya dah tanya sama pihak PERKESO...hahaha

      Delete
    4. Boleh ke claim socso walaupon 5hari belalu dari kemalangan ? Sbb sy mc 3hari dan 1hari mc tambahan. Baru nak try clsim socso

      Delete
  4. salam,

    Macam mana kalau saya takde report polis sebab cuma kaki terpelecok dekat parking lot office tapi retak dan dapat mc 6 minggu?

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..cuba rujuk link ni.. harap membantu :)

      http://www.perkeso.gov.my/my/faedah-hilang-upaya-sementara-fhus.html

      Delete
    2. Sy telah acident se lps blk dr krj
      Dlm setegah jam.sy dah buat report
      Polis di kawasan berdekatan,tp sy
      Tak ada buat lakaran peta mcm mana.

      Delete
    3. Sy telah acident se lps blk dr krj
      Dlm setegah jam.sy dah buat report
      Polis di kawasan berdekatan,tp sy
      Tak ada buat lakaran peta mcm mana.

      Delete
    4. peta lakaran itu biasenya ada dalam prosedur. Cuba sediakan juga ye.

      Delete
  5. Assalamualaikum..nk brtnya..klau ad 9 jahitan di dagu dpt x claim cacat kekal? Mc sokso dh dpt..kemalangan moto waktu pergi ke tmpat kerja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaaikumsalam.. Bole encik..Macam saya kena hari tu.. InshaAllah boleh claim sebab kite terbabit dalam kemalangan semasa nak ke tempat kerja. :) harap ianya menjawab pertanyaan encik :)

      Delete
    2. mc socso biase dpt dlm tempoh brape bulan....mknenye bile boleh dpt duit....klau semua prosedur lengkap...

      Delete
    3. Untuk prodsedur lengkap ye. mcm saya hhari tu sebulan jugak untuk penerimaan duit. Dihantar ke alamat yang terdapat pada borang yang kita isi :) ia sampai dalam bentuk cek , so boleh terus masuk dalam cheque deposit machine :)

      Delete
  6. Dh g jemaah dokte..tp x smpi 5 mnute dh suh kluar..dye x tnye ap2 dye bebual lbh ngn kwan dye ngn sy dye wat x endah..dh dpt jawapan x dpt claim..0.0% dye taw ad kesan jahitan..nk kne g extray ke pastu buat rayuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually ini terpulang dengan socso. die akan identify kita dapat claim atau tidak. Macam kes saya hari tu memang ade kena jahit,skin lost dan sy memang dalam perjalanan ke tempat kerja. Tapi semua claim ni company yang buat. Apa kata kalau encik suruh company yang buat dan tgu result. Sebab saya xperlu xray pon hanya menggunakan MC yang saya dapat seminggu je. Lepas tu tau2 cek dari socso diluluskan.

      Delete
    2. Encik boleh buat rayuan jemaah doktor untuk semakan HUK sekali lg. Cuba saja mana tau ada rezeki kita

      Delete
    3. Actually kalau jumpa jemaah doktor tu...start kita buka pintu je dia da tahu keadaan kita...kalau kita jalan elok je semua...dia akan buat tak layan...bkn snang diaorg nk bg lepas claim socso cm tu je...

      Delete
    4. untuk kes cik athirah apa faedah dan total yg cik dapat?

      Delete
    5. untuk kes cik athirah apa faedah dan total yg cik dapat?

      Delete
    6. Maaf late reply , untuk pertanyaan faedah yang saya dapat . tiada apa2 melainkan saya hanya dapat MC seminggu waktu tu dari pihak hospital kerana terdapat kecederaan dan total tu xbanyak dapat tapi mengantikan jugak sebahagian dari gaji yang kita ccuti tu. xrugi kita mencarum walaupon jumlah yang dicarumkan tu xbanyak kan dalam sebulan :)

      Delete
  7. Salam.Nak tnya saya haritu sya dah claim socso untuk kecacatan sementara..and sya dapat 20%.tpi kemalangan hampir setahun bru sya perasan kecacatan di mulut sya nie mcm kekal..saya boleh claim untuk kecacatan kekal pulak kan?minta pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. saya nak jawab pon tak pasti. nnti saya dapat jawapan saya inform pada tuan atau buat artikel baru ya :)

      Delete
  8. Salam , nak tanya.. saya kemalangan jalan raya semasa pulang ke kampung (hari cuti saya) . tulang bahu saya patah dan telah menjalani pembedahan. saya ada dapat mc lebih dari 30 hari. Boleh ke saya buat claim socso? jika boleh , boleh saudari kongsikan cara untuk membuat tuntutan tersebut>

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy kurang pasti utk menjawab.. Tapi kita tahu. Perkeso adalah pejabat yang kite claim sekiranya kite kemalangan semasa bekerja atau untuk pertanyaan lanjut,encik boleh lefon terus ke pejabat perkeso atau pergibke cawangan terdekat.. Harap dapat membantu encik menjawab.. :)

      Delete
  9. As Salam. Nak confirmkan, kalau claim socso ni kita buat sendiri atau company yg buatkan ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Utk menjawab perranyaan awak.. Ada beberapa pkre yang perlu awak serahkan kepada company seperti surat cuti sakit,laporan perubatan,salinan ic ,peta lakaran dan lain2 jika diperlukan utk tujuan claim ni.. Harap dapat menjawab pertanyaan anda.. :)

      Delete
  10. Salam...tumpang tye ye
    Jari kanan saye path (hantu)
    &jari telunjuk retak.
    Kmlngn tgh bekerja
    Mc30days
    Layak ke dikategorikn cacat kekal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk tentukan ia kemalangan tu dianggap kekal atau tidak..kite perlukan laporan dari dokter tu.. Dokter yang akan sahkan.. Harap dapat menolong menjawab pertanyaan anda encik sharul izuan. :)

      Delete
    2. Kalau selepas habis MC jari tu x boleh lg nak bergerak mcm biasa boleh tuntut untuk HUK..kawan saya patah dua2 belah kaki (betis) dpt RM 23k sbb x boleh jln betul dh smpi skrg..saya skrg pn msih dlm MC kemalangan 4 bln lps dn tnggu habis mc utk tntutan HUK

      Delete
    3. salam tuan..kes ni serupa kes saya.saya jari tengah kiri open fracture(patahbterbuka) dan sk dh dibengkokkan terus kekal..dan ada mallet fingger jari anak..dlm proses temuduga 03/8/18 ni..tuan hrtu lulus brpe % dan jumlah nya blh saya tahu x jika x keberatan

      Delete
    4. salam tuan..kes ni serupa kes saya.saya jari tengah kiri open fracture(patahbterbuka) dan sk dh dibengkokkan terus kekal..dan ada mallet fingger jari anak..dlm proses temuduga 03/8/18 ni..tuan hrtu lulus brpe % dan jumlah nya blh saya tahu x jika x keberatan

      Delete
    5. Salam sy nk buat pertanyaan.. cara nk tuntut socso.. jari telunjuk saya retak di hujung je.. tadi sy dh pergi hospital seksyen 7 shah alam. & doctor bagi MC selama 13 hari .. selepas 13 hari say kena berjumpa pakar tulang.. waktu atah masa bila sy patut buat tututan ini . Dalam MC ini atau selepas jumpa pakar .. untuk sy buat tuntutan socso. Mohon penceraha..

      Delete
    6. sebaiknya pergi aje buat tuntutan sebab lagi mudah bila kita ade rekod2 perubatan. boleh amik borang dan claim :)

      Delete
  11. Peta tu memang kena lukis ke, kalau Google maps tak boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai thiva.. Saya tak sure tapi utk peta tu saya rasa kena lakaran sendiri..ringkaskan sebaik mungkin peta tu.. :)

      Delete
  12. Peta tu memang kena lukis ke, kalau Google maps tak boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaaa... tak boleh .. lukis menggunakan lakaran tangan ye. xperlu nak lukis jauh2.. agak2 je..mcm peta orang kawin tu :)

      Delete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. Salam . Tumpang tnye. Jari kanan dri ibu jari no 4 sy patah. Sbb Kemalangan berlaku semase sy nak pergi kerje.
    Layak ke dikategorikan cacat kekal ??
    Saya dah clim dri company dah dpt cek dri perkeso dan surat kuning tapi saya belum pergi lagi jmpe dokter jemaah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy kurang pasti tapi harapnya.. pergi la jumpe dokter utk mengesahkan keadaan jari tu.. 😊

      Delete
    2. kalau jari kelingking tak patah tapi koyak dan menerima 4 jahit pastu jari smp skrg xboleh bgkokkn adakah boleh buat tuntutan HUK?

      Delete
    3. berdasarkan situasi yang dialami , pernah menerima claim dari socso dan untuk tuntutan HUK ini harus lah merujuk kepada jemaah dokter dahulu. sekian :)

      Delete
  15. Salam . Tumpang tnye. Jari kanan dri ibu jari no 4 sy patah. Sbb Kemalangan berlaku semase sy nak pergi kerje.
    Layak ke dikategorikan cacat kekal ??
    Saya dah clim dri company dah dpt cek dri perkeso dan surat kuning tapi saya belum pergi lagi jmpe dokter jemaah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. tggu smpai socso hntar surat suruh pergi utk dinilaikan..sya dah alami semua ni..

      Delete
  16. salam.sya dinilaikan sebnyak 39%.tp akan dpt bayaran perrtama pukal dan selebihnya dibayar setiap bulan seumur hidup.sebab mana2 lebih drp 20% dinilaikan oleh jemaah doktor mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam blh saya tahu kecacatan ape yg tuan alami dpt 39% tu x.dan byran 1/5pukal brape dan bulanan brape ye

      Delete
    2. Boleh bagi tahu x ape kecederaan encik dpt 39% tu. .

      Delete
  17. Assalamualaikum saya mengalami kecederaan patah tulang sendi tangan jatuh pokok di rmh saya pada Ahad ari cuti kerja dn saya mendapat MC pada keesokannya pada ari bekerja dan mendapat MC selama 60 hari adakah saya layak memohon..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. biasanya kita claim socso ni apabila kita kita tengah bekerja. maksudnya dalam waktu atau hari bekerja. :) harap dapat menjawab soalan pihak tuan. :)

      Delete
  18. Assalamualaikum saya mengalami kecederaan patah tulang sendi tangan jatuh pokok di rmh saya pada hari ahad pada ari cuti kerja dn mendapat MC pada keesokannya pada ari bekerja dan mendapat MC selama 60 hari adakah saya layak memohon..

    ReplyDelete
  19. boleh x saya claim socso untuk mc 3 hari,saya kemalangan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja.lebam dilutut dan sakit jari kaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya ini hanya kemalangan kecil dan xmemerlukan claim dari pihak socso keran MC pon hanya 3 hari. Tapi jika mahu , boleh cuba untuk mohon :)

      Delete
  20. sy nk tanya kaki sy patah di bawah buku lali masa tu otw nk p keja rasa2 brp sy blh dpt claim perkeso...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni kena pihak socso yg akan tentukan.. sy xbileh nak pastikan..maaf..

      Delete
  21. sy nk tanya kaki sy patah di bawah buku lali masa tu otw nk p keja rasa2 brp sy blh dpt claim perkeso...

    ReplyDelete
    Replies
    1. En shahrul.. sy rasa awak bole claim sekirenya waktu tu awak pakai work attire awak..means kalau kerja ke site. Kne pakai safety shoe. Kalau pakai sport shoe xmungkin akan dpt claim..

      Delete
  22. salam. tumpang tanya

    apa formula untuk claim faedah hilang upaya kekal ye. macam husband saya umur 25 dan surat dari jemaah doktor mengatakan dia dapat 6% dengan sehari rm3.51

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..maaf ye puan.. sy xtahu.. bole rujuk terus dgn pihak perkeso ye.

      Delete
  23. Salam cik athirah.saya kemalangan april lepas dan sama seperti cik athirah skin loss di pipi,jahitan di bawah kening(da beparut macam lanun) dan jahitan di bibir(macam sumbing sejak lahir).soalan saya adakah cik athirah dah memohon HUK dan berape percent yg cik athirah dapat??

    ReplyDelete
  24. Salam cik athirah.saya kemalangan april lepas dan sama seperti cik athirah skin loss di pipi,jahitan di bawah kening(da beparut macam lanun) dan jahitan di bibir(macam sumbing sejak lahir).soalan saya adakah cik athirah dah memohon HUK dan berape percent yg cik athirah dapat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..ok.. sepatutnya bole claim dan semua proses dilakukan oleh company. Mereka tolong sy dan brape % sy dh xingat tapi in case kalau bnde tu kite rase mcm nak claim kena mintak pengesahan dokter utk claim yg seterusnya. Harap ia membantu encik ikhwan.

      Delete
  25. If accident tapi no major injuries just muscle soreness and lebam boleh calim socso ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I not really sure but for socso it claim for the worker who working and have an accident and cause to minor or major injuries.if no.. it seems not to have to claim the socso.. hope that help you to answer ur question. 😊 tq

      Delete
  26. Salam nak tanya .Sy kemalangan kat tempat kerja .Clim PERKESO lah.tapi klu berhenti kat tempat kerja 2.dpt x yg sy Clim PERKESO 2.

    ReplyDelete
  27. Salam nak tanya .Sy Clim PERKESO kn kat tempat keje .Bab berlaku kemalangan kat tempat keje.klu sy brhnti ada ke dpt yg sy Clim PERKESO 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. utk soalan ni sepatutnya bole sebab sy ada kawan sebelom ni sama situasi. Tapi kena follow up dgn company lama sebab ia berlaku di sana lagu.company baru xkan ada detail2 yg diperlukan. 😊

      Delete
  28. Salam nk tya claim ni bleh bt bila2 masa ke..or ada tempohnya tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. utk claim ade tempohnya.xpasti tapi biasenya lepas terjadi better terus buat supaya ia mudah utk buat proses medical dan sebagainya. Harap dapat menjawab soklan haliza.. 😊

      Delete
  29. Nk tnya kalau nk claim socso kemalangah hari ahad dpt ke sekarang nie?ada juga member ckp x kira hari cuti pn dpt claim socso.betul ke?

    ReplyDelete
  30. Assalam..nk tnya ni, sy trlibat kmlngan kecil(terbabas seorang) ketika blk krja n dpt mc 7hri. Mslahnya sy xbuat report sbb lesen tmt tempoh.
    Jg masih ad pluang xlg sy nk claim sosco wlaupn kmlngan ni dh brlalu 2-3mggu? Trima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya boleh. Boleh cuba apply je terus sebab ada bukti mengatakan yang awak ade MC 7hari tu :)

      Delete
    2. Kes saya sama mcm ni , saya tak bt lg report polis , boleh tak untuk claim sokso ?

      Delete
    3. Dokumen yg ni perlu ade sebab dh di nyatakan utk dijadikan dokumen dan perlu di adakan.. :)

      Delete
  31. salam sis athirah hri 2 sy kmlngan dlm prjlnan prgi keje tlng siku sy retak skrang msih lg mc 70 hri ,sy nk tnye brpe sy akn dpt claim dri socso nanti? mcm mne cra kira? akn dpt dlm mse brape bln? dye msuk akaun or dye bg cek? mohon pencerahan ye sis.. sorry bnyk tnye plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Socso yang akan tentukan brape amaun dan akan diproceed permohonan utk claim ni.. pastikan semua dokumen yang diperlukan tu ade.. boleh rujuk di petikan sane. Mcm saya.. proceed cepat jea sebab dokumen cun.. die akan bg cek atas name dan utk tebus tu..terus masokkan dalam cheque deposit machine n duit akan masok lam akaun cik 😁😁

      Delete
  32. Adakah report time waktu pulang kerja kena sama dengan polis report

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually repot polis tu kejadian yg berlaku akan dicatatkan. Xkire awak nak buat bile tapi biar la dalam mase 24jam.. itu twrbaik sebab awak masih boleh ingat mengenai ape yg terjadi waktu tu.. 😉😉

      Delete
  33. salam sis athirah sy nk tnye claim socso nie dye tgk brpa ari kta mc je kew? pmpsan lain kte xdpt kew?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. itu bergantung kpd keadaan kite jugak sebenarnya..pengesahan kesihatan kite itu yg penting sebab die akan buat keputusan dr repot kesihatan kite tu.

      Delete
  34. Assalam,
    Nk tanya skit pasal socso.
    Kalau mcm sye bru2 ni 24.08 musibah melanda, tapak tangan sye luka
    Sebb kena besi zink cookerHood swktu krja mnyebabkan 12 jahitan.
    Tlong story skit pasal kategori mcm sye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..kalau mcm ni encik boleh claim dan mengikut prosedure mcm di atas.. :)

      Delete
  35. assalam...saya baru dpt keputusan huk 15%....adakah saya cacat kekal...saya ada buat loan asb 50k...boleh tuntut insuran x ....

    ReplyDelete
  36. salam..10thn dlu sy pernh xcdnt dn mgalami kcderaan kepala.pd hujung thn lps 2016, sy xcdnt lg 1x semasa bekerja dn mendpt pnyakit SAWAN disbabkn parut kecederaan yg 10tahun lepas..adakah sy layak membuat tuntutan kecederaan?

    ReplyDelete
  37. Salam. Kena submit Socso lepas habis MC ke camne? Sbb sy pun tak sure bpe lama MC sy dapat. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. sekiranya boleh melakukan urusan boleh buat masa tu tanpa tunggu MC habis. :)

      Delete
  38. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  39. salam..saya jatuh ketika bekerja..saya dah buat operation acl...dan saya dapat mc 3 bulan...saya boleh claim sosco x?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh claim socso untuk itu sebab socso ni perlukan majikan untuk pengesahan.. bukti awok jatuh sakit ketika waktu bekerja.. :)

      Delete
  40. Assalam..saya xcident..bahu patah..tulang kavikel..blh ke saya nak claim untuk cacat kekal???

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Maaf ye baru reply. untuk claim socso ni pastikan excident berlaku semasa hendak pergi kerja , tengah bekerja ataupon waktu pulang dari bekerja. Sekiranya dalam waktu tersebut anda boleh untuk claim. Untuk menentukan claim apa sila rujuk pada doktor kerana dari rujukan dokter akan menentukan tahap kesihatan anda dan anda boleh start submit borang. :) Harap jawapan saya dapat membantu :)

      Delete
  41. tumpang tanya . cik dapat berapa percent ye untuk jemaah doctor ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti dapat berapa untuk percent ni . Yang pastinya , saya xclaim apa2 pon disebabkan pihak syarikat yang membantu saya dalam menguruskan prosedure dari A sampai Z. Saya hanya mengisi butiran yang perlu sahaja. :)

      Delete
  42. Salam...kena serangan jantung bukan ditempat keje,doktor bagi mc 49 hari...boleh claim x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.untuk claim socso ni biasenya berlaku sesuatu yang tidak diingini di tempat kerja. Kalau x ,xboleh nak claim..

      Delete
    2. Boleh claim.. Huk cover 24hours

      Delete
  43. Assalamualaikum sya nk tnya mak mntua sya xciden smasa tidak berkerja blh kah buat cliam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badrul0594-bkn waktu bekerja tidak blh claim..

      Delete
  44. Assalamualaikum sya nk tnya mak mntua sya xciden smasa tidak berkerja blh kah buat cliam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Tidak boleh memandangkan ibu mentua itu tidak dalam waktu bekerja

      Delete
  45. Hai,,,nak tanya,,,saya dh accident 18/01.,,patah tulang tangan.,,sudah operate pasang besi dlm tangan 18k belanja,,,MC smp 08/02 utk pertama, so apa faedah I akn dpt dr socso?

    ReplyDelete
  46. Hai,,,nak tanya, saya accident masa gi kerja 18/01 patah tulang tangan dan sdh operate gan perblnjaan 18k. 1st term MC dpt smp 08/02, so apa/brp tuntutan faedah blh dpt dr socso! minta nasihat, tq

    ReplyDelete
  47. HILANG UPAYA KEKAL - boleh claim walaupun bukan time kerja... Yg penting anda adalah pencarum sosco.. 24 hour/7 day cover

    ReplyDelete
    Replies
    1. thx Hamba Allah untuk perkongsian ini. Harap dapat membantu kawan2 yang mencari jawapan mengenai HUK boleh rujuk akan pernyataan ini .. sekian :)

      Delete
  48. Brp lama claim socso dluluskn?masa nk.p.kerja,pg..accident atas jlnraya....jari kecil,sbelah kiri putus...mc 2bulan...boleh,jelaskn utk sy..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa saya hari tu take time jugak. 2 months jugak tu. Mungkin makan masa jugak kan. Harap sabar menunggu :)

      Delete
    2. salam tuan..mcm mne dgn tuntutannHUK tuan dan brpe % kecacatan dan jumlah byran pampasan HUK ygvtyan dapat ye? sbb saya kena open fraxture jari tengah dan soft mollet tissue jari anak. sekarang jari tengah dah switch bg bengkok je x blh luruskan..

      Delete
  49. Assalamualaikum,nk tanya..klu anak sy accident,bukan time kja,waktu.cuti...bileh claim socso tk? Boleh terangkn mcmna utj buat claim socso...kna.mlalui.majikn atau sendiri...trimakasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam .. secara logiknya , claim socso ni hanya boleh claim semasa kita bekerja. kalau cuti die xcover. Harap membantu jawapan saya ni :)

      Delete
    2. Puan blh hubungi saya 0183730304 tuntutan kemalangan

      Delete
  50. Berapa lama mau tunggu untuk jumpa dgn jemaah doktor? Borang dh submitted p perkeso 2 minggu lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk jemaah doktor saya tidak asti brapa lama. Sekiranya telah dapat rekod kesihatan dari pihak hospital. submit dan mereka akan proceed. :) jika nak tahu lebih lanjut boleh buat follow up :)

      Delete
  51. Salam.., sy xsden slpas blik kja 4jam.., sy mengalami patah tulang bahu,patah tualang lengan bbuh besi,n lutut kna bbuh skru.., bleh ke sy nk clim socso ye..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. nak tanya kenapa lepas 4 jam? ade urusan kerja ke waktu tu? kena tengok jugak sebab ape dan akan di ppertimbangkan. Sekiranya lepas balik kerja xmelencong ke tempat lain dengan urusan bukan berkaitan dgn kerja. Maaf ye , ia xdapat membantu anda untuk claim. Itu pendapat saya.

      Delete
    2. Blh hubungi saya untuk tuntutan kemalangan 0183730304

      Delete
  52. Assalammualaikum..tumpang Tanya, saya kemalangan pada pkl 9.20 pg.Dan waktu saya be kerja adalah pkul 2.30 ptg.. Dalam kemalangan tersebut saya mengalami kecederaan tulang paha patah tulang tibia patah Dan tulang lutut hancur.. Dan disini saya nak Tanya, Adakah kes spt ni saya layak utk claim socso? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. Maaf lambat reply. kesibukkan sedikit. Untuk claim socso ini sebenarnya untuk claim mase dalam keadaan sebelum bekerja , semasa dan selepas kerja. Tapi memandangkan situasi ini agak parah dan buat kita kehilangan kederat utuk bekerja. harap membantu dengan jawapan saya ni. Mereka di socso akan meminta dokumen dokter untuk sahkan dan memudahkan mereka melakukan tindakan yang perlu dilakukan :) sekian .

      Delete
    2. Boleh bagi tahu x cara pengiraan HuK

      Delete
    3. Boleh tunjukkan x cara pengiraan HUK. .

      Delete
    4. Ade x formula pengiraan untuk HUK

      Delete
  53. Ade x sape2 tahu untuk pengiraan HUK

    ReplyDelete
  54. Salam husbnd sy excident so company dia dh claim socso bg pihak dia..dia dpt mc selama sebulan..selama sebulan husbnd sy xkerja tu..gaji sepnjg mc xdibayar..so memg teruk la kmi untk buln ni..so sy nk tau berapa range dpt duit bila claim socso tu? Tq

    ReplyDelete
  55. saya nak tanya. suami dapat 18% mc 457 hari. maknanya lebih setahun mc. socso kira tak mc 457 tu atau 365 hari sahaja ya ? terima kasih

    ReplyDelete
  56. Report polis kne buay dlm msa 24jam ke?

    ReplyDelete
  57. Assalam saya nak tanya...jari no4 saya patah masa tengah buat kerja..macam mana saya nak claim socso..tulang jari saya dah sambung tapi jari tulang sambung bengkok..jari dah xboleh bengkok macam normal..adakah nie cacat kekal macam mana nak claim..tolong info

    ReplyDelete
  58. Mcm sy ibu jari kanan putus.. Putus dari kuku keatas.. Agk2 berapa pampasan dpat? Lepas tu kene dftar cacaf kekal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika masih dalam waktu masih akan diambil kire. Utk pampasan semua kena rujuk pada jemaah doktor socso.

      Delete
  59. Sy baru minggu lepas putus ibu jari.. Putus dari kuku ke atas.. Brape tuntutan ekh? Perlu ke dftar untuk cacat kekal?

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum .. Maaf , sekadar bertanya .. Boleh atau tidak untuk claim socso jika trlibat dlm kemalangan smsa pulang dri kerja walaupon hanye bru 2 hari sje mula berkrja ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Ye.. Boleh.. Sekiranya memg company ada buat caruman. Ade punch kad kan. So boleh buat bukti anda ade dalam tempoh waktu bekerja. Harap ianya menjawab persoalan anda.

      Delete
  61. saya last dapat cek socso yg surat doktor claim rm40 dah 2 bulan dah tggu x jumpa jemaah doktor pun,,,x dapat claim atau kena reject paa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba pergi ke pejabat socso atau kol utk pertanyaan.

      Delete
  62. sebab dah lama sgt dah menunggu

    ReplyDelete
  63. salam nak tanye..saya bru kemalangan ketika blik krje lps...smpaikan jahit di kepala dan dikaki...boleh ke claim socso?cacat kekal atau mcm mne ye?

    ReplyDelete
  64. salam nak tanye..saya bru kemalangan ketika blik krje lps...smpaikan jahit di kepala dan dikaki...boleh ke claim socso?cacat kekal atau mcm mne ye?

    ReplyDelete
  65. salam nak tanye..saya bru kemalangan ketika blik krje lps...smpaikan jahit di kepala dan dikaki...boleh ke claim socso?cacat kekal atau mcm mne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh claim socso & boleh sediakan dokumen yg diperlukan. Utk mengetahui sama ada cacat kekal atau tidak kena jumpa & berurusan dgn jemaah doktor di socso sendri utk pengesahan selanjutnya.

      Delete
  66. patah betis tulang tibia dgn fibula ada masuk besi kt kaki bila jumpa jemaah doktor dapat 0% jemaah doktor cuma ukur kaki & xray sahaja lain xdak tanya apa2 pun pu,xkan patah kaki siap ada besi kt kaki xlayak dapat cacat kekal😇😇😇😇

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kena tanye sendri pihak yang memeriksa. Saya xbole nak jawab.

      Delete
    2. Maaf nak tya berapa lama mc ye

      Delete
    3. Assalamualaikum.. en mmg xdpt langsung ke dr socso? Kemalangan waktu beherja ke? Kenapa xdpt langsung ye..

      Delete
  67. Nak tanya lepas habis bekerja saya ada latihan ftsal ditempat kerja saya..saya injured dilutut..saya just pgi klinik biasa doktor bagi mc 10 hari..tapi masih xbaik jugak saya pergi hosptl dpt mc lg 8hari..cuma tak warded blh claim ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikot situasi.. Awak training tu utk kerja ke? Jika tidak memg xdpt la untuk claim sebabnya socso ni bole claim dalam tempoh pergi & balik kerja. If luar dr tu.. Xmungkin boleh claim.

      Delete
  68. Assalam nak tanya..tempoh balik kerja tu berapa lama?...2 jam atau 24jam dr time balik keja??...and dlm masa tu kena relate ngan keje sahaja ke baru layak claim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. atas pengetahuan yang saya pernah dengar. Kelayakkan claim socso hanya dalam tempoh waktu bekerja dan tempoh berapa masa yang diambil masa sebelom dan selepas bekerja. Example : if dr rumah nak ke tempat kerja tu sejam.. so kebetulan dalam tempoh nak g keje tu , u alami kemalangan. So , u berhak untuk claim SOCSO dan begitu la juga masa balik sebab nya anda akan melakar kembali peta dr rumah ke tempat kerja. harap ianya membantu :)

      Delete
  69. Saya nk tnya..sy mndpt kmlngan ditmpat kerja dan mngakibatkan jari tgh sy trpotong stngah inci juga jari tlunjuk cedera..sy dibri mc slma 44hr.persoalanny bole kh sy mnuntut kcacatan kekal di prkeso?sy bkn compny .under kontrak dn sewaktu cedera tu sy br brkrja sbln lbih..tp kontrak sy ad ptong sosco

    ReplyDelete
  70. Agak closed fracture layak dpt huk tak??tp tangan bengkok sikit,dan bila angkat benda berat2 mmg terasa la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi , untuk HUK tu rasenya ken rujuk pada jemaah dokter socso sendiri. Cuba tanya pada kaunter.atas sebab kemalangan yang dialami , terasa kurang upaya akibat kemalangan itu dan menyebabkan daya kerja menjadi agak lemah. just share my opinion. :) hopfully membantu :)

      Delete
    2. klu ada buat surgery,memang layak untuk memohon HUK..

      Delete
  71. hi Assalamualaikum.. maaf sya nak tanya.. mcm mne yaa nak sediakan PETA LAKAR tersebut.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. HI.. buat macam peta kad kawen tu. :) tapi peta lakaran ni perlu tunjukkan rumah dimana dan tempat kemalangan berlaku serta dimana tempat bekerja :)

      Delete
  72. hi Assalamualaikum.. maaf sya nak tanya.. mcm mne yaa nak sediakan PETA LAKAR tersebut.?

    ReplyDelete
  73. Salam.. Nak tye.. Saya baru sbln lebih putus jari hantu sblh kanan sbb kna mesin.. So, saya punya bos suruh saya claim sdri.. Tapi saya xtahu apa dokumen yg perlu saya sediakan.. Mohon bantu saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi ke google maps je,pastu edit dimana lokasi kemalangan.

      Delete
    2. encik pergi ke perkeso. ambil borang 34, dan sediakan dokumen sokongan yg diperlukan,.

      selalu nya kena submit borang 34 berserta mc asal, salinan ic, penyata bank (cover depan je) dan laporan perubatan dari doctor yg merawat.

      dalam borang 34 tu ade ruang utk diisi oleh majikan, encik isikan dan minta bos sign. lebih mudah kalau dah lengkap encik sendiri yg hantar.

      perkeso akan proses secepat mungkin. harap jawapan saya membantu encik.

      Delete
  74. Tuntutan faedah hilang upaya sementara(MC)
    1.buat report polis
    2.peta lakaran lokasi kejadian
    3.Borang yang perlu dilengkapkan oleh majikan(Ambil kat perkeso)
    4.No.bank akaun
    5.Sijil cuti sakit(MC)

    Tuntutan Faedah Hilang upaya kekal.
    (Tentukan MC telah dibayar)

    1.Minta Borang kat perkeso.
    2.Mohon medical report kat Hospital
    3.Dah dapat medical report,hantar ke socso
    4.Tunggu surat untuk temujanji jemaah doctor.
    5.Tunggu surat taksiran(%)kecederaan.
    6.dapat surat taksiran,hantar ke socso...klu tak setuju dengan taksiran tersebut, boleh buat rayuan...Klu setuju,tunggu duit masuk akaun.....

    ......................😉😉😉................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiraan huk. Gaji skrg/30x90%x percent kecacatan x7479 faktor umur

      Delete
    2. Kiraan huk. Gaji skrg/30x90%x percent kecacatan x7479 faktor umur

      Delete
  75. Assalamualaikum, sy nk tanye.. ade sape2 x yg mengalami patah tulang tibia dekat dgn lutut( patah teruk)? Dpt HUK ke? Dan berapa %?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam . untuk ni baik awak berurusan dengan pihak perkeso sendiri . saya tak pasti :)

      Delete
  76. Assalamualaikum saya nak tanya..bln 12 sy kemalangan dekat tempat keje..kecederaan di kaki kanan teruk jgk la..ade 2 tempat jahit...8 jahitan dgn 2 jahitan..selepas 2 mggu kaki sy ade jangkitan kuman dan doktor terpaksa korek kaki sy utk bt tempat jangkitan..blh ke sy claim utk cacat kekal...mtk tolong terangkan..

    ReplyDelete
  77. assalamualaikum sy nak tya..bln 12 sy mengalami kemalangan dkt tpt keje..di bahagian kaki kanan agak teruk jgk la luka nya..sy kene jahit 2 bahagia di kaki 8 jahitan dan 2 jahitan..lepas 2 mggu doktor dapati kaki sy ade jangkitan kuman dan doktor korek kaki sy tpt jankitan kuman sebesar bola pin pong..adakah sy diketegerikan cacat kekal..boleh x sy mohon..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. untuk ini baik awak rujuk terus dengan pihak perkeso sebab keadaan awak teruk juga tu.

      Delete
  78. Asalamualaikum,sy nak tanya,claim mc dgn perkeso berapa lama dapat ye?

    ReplyDelete