Monday 22 January 2018

Bell's Palsy ?? Jom baca...

Apa itu Bell' s Palsy??

Salam . Hi readers , just nak share sikit cerita.. Pagi tadi some of my friend keje dulu update on him whatsapp status.. Actually , die slalu nasihatkan cikfaa sebab cikfaa yang selalu tak sihat.. terkejutnya die yang tak sihat. Terus on his whatsapp status..tanya khabar. What is going on?? Kau sakit ke? Apa Bell's Palsy tu??

Ok..His replying my whatsapp . Ha ah.. aku kena Bell's Palsy dimana separuh/sebelah muka nya senget , gelebeh. Terus hantar gambar.. Allahuakbar!! Terkejut cikfaa ni bile tengok..

Actually cikfaa tak google tapi tanye pada tuan badan macam mana boleh berlaku? , apa tindakan yang perlu dilakukan? dan lain2.. so.. check it out here...

First of his action , dia merasa pening2. Jumpe dokter dan keputusannya cuma dokter menyatakan dia hanya migrain & stress. Lepas tu , bengkaknya kelenjar otot leher(beguk) n terus menyebabkan semua urat2 ditarik. Dia pon ke hospital dan dokter sahkan his got "Bell's Palsy" .

Kenapa berlakunya Bell's Palsy?
_: Disebabkan faktor pemakanan..Dia amik minuman 3in1 ,dimana rata2 sekarang cikfaa tengok senang dan ianya buat ubat tahan memgantuk bila shift malam atau perlu berjaga. Boleh untuk minum tapi kawal2 la ye..heheheeee

Apakah tindakan awal yang perlu dilakukan?
Jangan panik dan terus ke hospital dan berjunpa dengan pakar.Dokter yang akan suggestkan apa yang perlu pesakit lakukan untuk kembali asal. Cthnya ,dia discan terlebih dahulu dan urut urat saraf muka.l

Apakah kaedah rawatan??
_:menjalani fisioterapi dibahagian yang bermasalah.. So untuk Bell's Palsy ni.. fisio yang dilakukan adalah dikawasan muka..apa yang boleh dilakukan ialah melakukan sedikit aktiviti muka. Cthnya : senyum , mengunyah , angkat kening dan lain2..

Apa yang akan terjadi bila tidak menjalani fisioterapi??
_:Muka akan kekal seperti itu. Dimana sel2 otot mati dan kekal. **saranan : better ambil tindakan ye , agar kita kembali pulih. :)

So itu je info yang cikfaa dapat dari kawan tu. Harapnya kita akan sentiasa menjaga diri agar dijauhkan dengan segala penyakit dan sihat kehendaknya. Apa2 pon.. cepat2 la kite mendapatkan rawatan agar dapat rawatan awal sebelum ia menjadi lebih teruk. Okay semua.. :)

Itu sahaja coretan kali ini.. Love . XOXO ❤❤



No comments:

Post a Comment