Monday 4 February 2013

Albert Einstein dan saya

ha... sape kenal Albert Einstein.?? Bile kite sebut je name beliau semua macam kenal tapi dye tuh sape ye.?? Tapi Far... bile sebut je name dye ni.. terus la teringat yang dye ni pencipta formula..kira salah seorang yang bijak pandai di dunia la.. kalaw tak , mungkin dye ta se"femes" ni.. Walaupon.. Far tak sempat jumpe dye.. ni lah dye.. Albert Einstein.....



- carian google -

nak taw ape kena mengena dye dengan Far....jom fa cerita kan....

Anda pernah dengar "Disleksia"???

Disleksia ini berasal dari perkataan Yunani iaitu "DYN" <-- susah dan "LEXIA" <-- tulisan.. Ianya satu gangguan bagi seorang kanak2 yang payah untuk mengenali huruf dengan baik..Contohnya.. huruf L akan menjadi terbalik.. bayang kan la.. 

Ape kena mengena dengan Far.. Nak cerita la ni.. Adik Far sebenarnya salah seorang yang ada Disleksia.. Macam mana Far taw.?? Bile cikgu sekolah dye mule mengesan pada diri adik Far ni , yang adik Far susah mengenal huruf dengan baik malah tulisannya terbalik-balik.. Bayangkan.. betapa unik nya tulisan tuh bile dye tulis.. nak marah pon tak boleh..


Far ade nak share story tentang dye.. jom bace..!

Masa dye mula masok ke tadika , umurnya dah mencecah 6 tahun..dah besar adik kakak ni rupanya..hee =) Tapi ade perkare ni yang bagi Far ianya melampau bagi seorang cikgu tadika.. Ade ke patot dye tunjal2 kepale coz adik Far ni tak pandai dan lembap nak tangkap ape yang cikgu dye ajar.. bodoh betol.! awak tuh cikgu.tade hak nak tunjal2 kepale dye.. bile ingat kan kisah ni.. haty far cukup sayu..Far tataw ape yang dye rase waktu tuh.. patot la bile Far nak hantar dye ke tadika.. dye pasty tanak dan akan buat muke sedih mintak Far temankan dye di tadika.. Sampaikan dye tanak pergi sekolah dan nak ikut Far balik.. 

Bile satu hari , dye bukak mulut kenapa dye takot nak ke tadika.. Air mate Far menitis setitik demi setitik... Ape salah adik Far tuh..sanggup seorang cikgu buat macam tu..Sentiase terpahat dalam memori ni..tatkala bile mengingatkan dye tak tamat tadika seperti kanak2 lain yang ada sijil + pandai membace , mengira serta berkawan.. Sejak tu.. dye tak hantar ke tadika lagi..

Darjah 1 , ye... hari pertama dye ke sekolah.. dye tak seperti kanak2 lain yang beria2 nak ke sekolah dan lebih betah untuk duduk di rumah..Dye cukup fobia dengan apa yang cikgu tadika lakukan pada diri dye..Dye seorang yang kuat ingatan..Tapi bagi seorang kanak2 disleksia , huruf2 tuh jadi unik depan mate dye..sukar untuk dye menyalin apa yang cikgu tulis dekat papan hitam. bukan dye tanak menyalin tapi..kalaw dye nampak huruf2 tuh lain macam je rupenya.. macam mana kan.??? Tapi.. mak Far tetap mengajar dye dengan sabar ( kadang2 hilang jugak kesabarnya tu.. hahaha :D )

Darjah 2 , dye mule ke sekolah tapi agak kurang jugak coz dye tak berape paham apa yang cikgu tanye dan tulis kat papan hitam tuh...macam mana ni.. So.. one day.. cikgu sekolah dye cakap yang adik Far ni seorang pelajar disleksia dan mintak dye berjumpe dengan pakar.Sejak dari tuh...adik Far mule berubah..dye mule ade minat untuk belajar dan cuba mengeja perkataan yang ada 2 perkataan je..tak boleh lebih..one by one la.. dye baru nak kenal huruf dan bunyi perkataan tuh bile dah digabungkan.. Alhamdullilah.... 

Kini...dye dah masok umor 9 tahun... darjah 3 dah adik kakak ni rupenya.. makin besar tapi manje.. hee =) Sekarang..Far terharu + gembira bile dye dah pandai mengeja + menulis walaupon tak selancar kanak2 lain.. Dye pandai eja name Far.. Name kakak dye yang cute ni..hee =) bergenang je air mate bile dengar + tengok dye mule menulis sambil mengeja..berkat kesabaran mak Far yang mengajar dan kerajinan Far mengajak dye membace sambil bernyanyi-nyanyi..bagi pembelajaran tuh "FUN" dan dye tak terse terbeban..

Flashback sikit , semasa dye jumpe dokter pakar at HKKB...

Dokter bagi dye kertas + pensil untuk menulis bile dokter suruh dye tulis.. dye boleh bantai pergi lukis angry bird..hahahaha :D tergelak2 Far tengok..ape la adik aku ni..dokter tuh baru je sekejap keluar dari bilik amik barang..balik2 dokter dok tegur coz dye dok lukis angry bird...adik..adik.. ape la yang ko buat ni.. pas uh boleh plak datang dokter sorang lagi dok lukis angry bird2 lain.. dokter tuh tanye..ni ape..ni angry bird bla..bla..bla...siap si adik Far ni terangkan ape fungsi2 angry bird2 tuh kat dokter.. hehehehe... buat aku tergelak2 dengan gelagat dye sambil geleng2 kepale..

itu saje.! 

unik kan seorang kanak2 disleksia ni.? walaupon nampak macam dye seseorang yang kurang tahu sebenarnya pemikiran dye lebih advance dari kita.! jangan kita malu if dapat adik or anak macam dye...kerana dye la .. mengajar kita erti sikap sabar.. sekarang dye mule pandai dan dapat mengenali huruf2 dan menghitung dengan baik..

Kesimpulannya.. Seorang saintis jugak menghadapi disleksia malah dye berjaya mencorakkan nama nya..ianya bukan penghalang seseorang tuh untuk berjaya cume perlukan berkat kesabaran + keinginan untuk berjaya.


kini Far rindu akan dirinya..nak balik cuty.! lame tak balik tengok dye..rinndduu...


#Nampak tak ..saya ade Albert Einstein iaitu adik saya sendiri kat rumah lagi...hehehee.... mane taw kan dye lebih success dari Far..AMIN.! love u adik .! <3 Albert Einstein selalu bersama saya.! ekekekeke =) saya bangga ade dye di sisi dan terus memahami seorang kanak2 disleksia.. <3


5 comments:

  1. Sayang adik awak yek...heheeh
    Kanak2 disleksia saya pernah lihat cerita HIndustan kot hero Amir Khan ajau budak2 disleksia ini..

    mereka memang istimewa!!

    ReplyDelete
  2. Berita gembira...
    Anda adalah pemenang Giveaway Hanif Idrus 2013.
    Sila lihat senarai pemenang di alamat :
    Sila e-mail alamat anda kepada hanif@tkr.com.my
    Dengan menyertakan :
    a) Alamat blog
    b) Nama Penuh
    c) Alamat surat menyurat
    d) No Tel ( Bila saya hantau saya g tau)
    No telefon anda adalah rahsia....hahahhahah

    ReplyDelete
  3. Siapa tak sayang adik, betul tak.. Sy suka cara kaitkan Albert di entri di atas. Menarik...

    Hootoh Tudia baru aje baca Kisah Mimpi Raja Nebuchadnezzar dan Nabi Daniel - Dalam satu riwayat mengatakan bahawa pada satu ketika raja Nebuchadnezzar telah bermimpi sesuatu yang menakutkan sehingga dia telah meminta para ahli nujum untuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thx hootoh... saya akan terjah ke entry tuh sekarang.. thx.! keep in touch.! <3

      Delete